Mijn favorieten

PICOW Makelaardij, uw NVM verkoop makelaar

Behartigt uitsluitend uw belang!


­

U wilt uw woning verkopen?
Daar komt heel wat bij kijken. Welke valkuilen zijn er, welke strategie heeft u nodig en bent u in staat de onderhandelingen te voeren?
Daarom is het goed om PICOW Makelaardij­in te schakelen.

Een woning verkopen met PICOW Makelaardij doet u in zeven stappen


­

Stap 1: Vraagprijs bepalen

Een goede prijs voor uw woning is belangrijk. Niet te laag, maar zeker in deze markt ook niet te hoog. Daarom komt­ PICOW Makelaardij­ bij u thuis om de woning te inspecteren. Wij letten op de ligging, omgeving, afwerking en de technische staat van uw woning.
Ook willen wij financiële zaken als servicekosten, gemeentelijke belastingen en erfpacht ­van u weten. Belangrijk is de informatie over eventuele gebreken. U kunt daar – indien u dat niet meldt – door de koper achteraf op worden aangesproken. Via de NVM-database voor woonobjecten controleren we verder de marktprijzen van vergelijkbare woningen in de omgeving.

Ook krijgt u advies over het verplichte energielabel. Op basis van al deze informatie krijgt u een uitstekend advies over een realistische vraagprijs.

Stap 2: Het publiciteitsplan opstellen
Goede marketing is ook bij woningverkoop belangrijk. Afhankelijk van uw wensen en budget stelt­PICOW Makelaardij ­een publiciteitsplan op waarbij kan worden geadverteerd in diverse media.
Ook de inzet van de zogenaamde Nieuwe Media (sociale netwerken) vindt­ PICOW Makelaardij belangrijk.

Uw woning wordt aangemeld in de NVM-database voor woonobjecten. Hierdoor worden automatisch alle NVM-makelaars op de hoogte gesteld van uw aanbod. Uw woning wordt ook uitgebreid op www.funda.nl geplaatst. Funda is al jarenlang de best bezochte woningsite van Nederland.­

 

Stap 3: De woning verkoopgereed maken

Zorg dat uw woning er netjes bij staat. Potentiële kopers moeten het gevoel hebben dat het prettig wonen is. Verhelp kleine mankementen, bijvoorbeeld een lekkende kraan, een klemmende deur en een raam met een barst. Zorg ook dat de tuin er uitnodigend uitziet.
PICOW Makelaardij biedt ­verkoopstyling als extra service. Hiervoor werken wij samen met professionele partners. U kunt dan tegen geringe kosten interieur- en tuinadvies krijgen om uw woning beter te presenteren.

 

Stap 4: De bezichtiging

PICOW Makelaardij ­coördineert en begeleidt de bezichtigingen. In overleg met u en de kandidaat-kopers, stelt hij een tijdstip vast. Zelf hoeft u niet bij een bezichtiging aanwezig te zijn. Wij raden u  zelfs aan om er niet bij te zijn. Kijkers stellen namelijk vaak meer vragen als u er niet bij bent. Bovendien durven ze meer te zeggen en brengen ze eventuele onduidelijkheden gemakkelijker naar voren.

De bezichtiging biedt PICOW Makelaardij een goede gelegenheid te achterhalen waarom de kandidaat-koper geïnteresseerd is in juist uw woning en waar aanvullende vragen liggen. Deze informatie kan belangrijk zijn voor het bepalen van de strategie in de vervolgfase en uiteraard bij latere onderhandelingen.­
PICOW Makelaardij­brengt na de bezichtiging altijd direct verslag aan u uit over het resultaat.
Kloppen potentiële kopers toch direct bij u aan, verwijs ze dan altijd terug naar ons. Zo loopt u niet het risico dat er verschillende afspraken worden gemaakt.

 

Stap 5: De onderhandelingen

Voor de onderhandelingen kunt u vertrouwen op de kennis van PICOW Makelaardij.
Door onze jarenlange ervaring weten wij niet alleen wat uw huis minimaal moet opbrengen, maar ook hoe u er zoveel mogelijk voor kunt krijgen. Wanneer er meerdere bieders zijn, voorkomwn wij dat u (kostbare) fouten maakt. Daarom stellen we samen met u vooraf vast welke biedingstactiek u het best kunt volgen.

Vaak gaat een bod van een koper gepaard met de zogenaamde "ontbinden voorwaarden". ­Op basis hiervan kan de koopovereenkomst worden ontbonden. Bijvoorbeeld als de koper de financiering niet rond kan krijgen, geen huisvestingsvergunning kan krijgen of als er een negatieve uitkomst van een bouwkundig advies is. Naast deze voorwaarden maakt u met de koper ook afspraken over de datum van levering­en de zaken die achterblijven in het huis, al dan niet tegen een aanvullende vergoeding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gordijnen, de vloerbedekking of bepaalde verlichting.

 

Stap 6: De ondertekening van de koopakte

Wanneer u en de koper overeenstemming bereiken over de prijs, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Hierin worden de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd. Lees de akte zorgvuldig door en zet pas uw handtekening als alles volgens u juist is weergegeven. Schroom ook niet PICOW Makelaardij nadere uitleg te vragen als iets u niet duidelijk is.­PICOW Makelaardij ­informeert u uitgebreid over uw rechten en plichten. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.
Als alle handtekeningen zijn gezet, is de koopovereenkomst gesloten. De koper ontvangt een afschrift van de akte. Vanaf dat moment heeft hij nog drie dagen wettelijke bedenktijd, waarin hij alsnog van de aankoop kan afzien. Eveneens kan het koopcontract nog ontbonden worden op basis van de ontbinden voorwaarden­die erin staan.

Stap 7: Naar de notaris
De koper heeft het recht een notaris te kiezen. De ondertekende koopovereenkomst­ en alle relevante stukken gaan samen met een kopie van uw identiteitsbewijs naar de notaris. Zodra de notaris de overeenkomst­heeft ontvangen, stelt hij een datum en een tijdstip vast voor het ondertekenen van de "akte van levering".­Een aantal dagen voor de levering­krijgt u van de notaris een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening.
Controleer altijd samen met PICOW Makelaardij of de gegevens kloppen. Houd er rekening mee dat de koper het recht heeft vóór levering­uw woning te inspecteren om te zien of alles in de afgesproken staat wordt achtergelaten. U hoeft als verkoper niet persoonlijk aanwezig te zijn bij de overdracht bij de notaris maar kunt de notaris ook machtigen om u te vertegenwoordigen. Hiervoor dient u wel persoonlijk bij de notaris een machtiging te ondertekenen. 

U bent officieel geen eigenaar meer van de woning wanneer u de akte van levering­ bij de notaris is ondertekend en deze is ingeschreven bij het kadaster.­
Op het tijdstip dat daarvoor is vastgesteld in de leveringsakte, betaalt de koper de koopsom en, als dat van toepassing is, de prijs voor de roerende zaken die u achterlaat. De notaris zorgt voor de afrekening van de zakelijke lasten zoals de gemeentelijke belastingen en de waterschaplasten.
Daarnaast zorgt de notaris voor de aflossing van de eventuele lopende hypotheek op uw huis en de betaling van de rekening aan PICOW Makelaardij.

Let op; een eventuele tekort ­dient dan ook direct bij de notaris ­te worden voldaan als uw huis "onder water staat".

Een saldo dat overblijft, maakt de notaris over op uw rekening. U ontvangt dit nadat de akte is ingeschreven in het kadaster.­Dit is meestal één werkdag na de levering.


Wilt u uw huis graag verkopen, heeft u nog vragen of wilt u advies op maat bel:
010-4568708.

Woning van de maand